Opvoeding

'En? Wat wil 'ie hebben?'

Onze ontgroening in kinderfeestjes, help! Overanalyseren, teveel vragen (vier, naja oké meer dan vier) en zoeken naar een balans! 

Kinderfeestjes… Een fenomeen waar wij als groentjesouders nog niet zo lang geleden zelf voor het eerst in zijn ingelijfd… Veel zin had ik in het eerste feestje van onze oudste, maar toen bleek waar je allemaal over na moest denken, werd ik wat minder blij! Hoeveel kindjes nodigen we uit? Leeftijd+1 zegt mijn vriend die altijd voor me klaar staat genaamd Google. Maar ja, kleuterlief wil er meer en ook het liefst nog de helft van een groep hoger. Hmmm… Laten we onze kleuter zelf beslissen of sturen we hem een beetje? Wat te doen met alle springende koters? Brengen we de stuiterende bende thuis? Hoe kom je over als je andere ouders vraagt hun eigen kroost weer op te halen? En wat als de vermoeidheid toeslaat? Geef je nog zo’n cadeautasje mee aan het eind? En wat moet daar dan nog in na al een middag vol zoetigheid? En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar dan het punt wat te doen als jouw kind elders is uitgenodigd… Als onze kleuter weer een feestje heeft, denk ik: Oh help! Want: wat geven we cadeau? En al snel komt dan de vraag: voor hoeveel Euro? En een klein cadeau lijkt misschien wel klein, maar kan ook wel wat hebben gekost, wat zou de jarige job/jobbin meer waarderen? Oké, ik zal een kleine confessie doen maar niet verder vertellen: bij het eerste feestje waar hij voor uitgenodigd was, checkte ik stiekem wat de andere kindjes hadden gegeven (hoe groot/voor hoeveel Euro etc. (Erg hè…) Als hier een smiley had kunnen staan, was dat die aap geweest met handjes voor z’n gezicht! 

Op de vraag naar wat te geven, besloot ik de mama’s van de jarige maar te vragen wat hun nageslacht voor zijn of haar verjaardag graag wilde hebben. Dit uitwisselen van moederlijke informatie gebeurt dan gehaast tussendoor in de kring tussen kruipende baby’s en Donald Duck uitzoekende kleuters door, terwijl wij elk ons kind een afscheidskus geven. Op deze manier voorkom ik dat ik eindeloos twijfel tussen Dora-stickers, knutselfrutsels voor meisjes, etui van Frozen of tussen Knexx, auto’s, do-it-yourself knutsel car of iets met Lego/Playmobile.

Maar toen onze kleuter zijn feestje zou gaan vieren, kwam een mama op mij af en vroeg: ‘Waar kunnen we hem blij mee maken?’
Blij mee maken? Ehhh…? Ik voelde het vraagteken boven mijn hoofd zweven.

Wat een mooie vraag, dacht ik daarna, beter dan mijn vraag: ‘Wat wil hij/zij hebben?’
Des te meer ik erover nadenk, des te gekker ik mijn vraag eigenlijk vind: alsof ‘hebben’ het doel is van iets krijgen. En zo ontdekte ik, terwijl ik de vraag van de moeder herkauwde (mijn kwaliteit: ein-de-loos herkauwen… verre van praktisch, maar opgewekt constateer ik dat het nu wél helpend is) de volgende gradaties:

  1. Wat wil ‘ie hebben? Hmmm… Het gaat om het hebben, het liefst ook een beetje snel, deze vraag omvat iets minder dankbaarheid omdat je gewoon iets kan ‘willen’ en dan komt het zoef-zoef linea recta jouw kant op.
  2. Wat wil hij/zij graag hebben? Zelfde als hierboven, maar dan net íets aardiger geformuleerd.
  3. Wat wil hij/zij graag krijgen of Wat zou hij/zij graag willen krijgen? Hier komt het principe van het schenken/iets geven meer om de hoek: je krijgt iets waar je (oké impliciet gelezen dan) enige dankbaarheid voor mag ervaren. Het brengt de gever van een cadeau wat meer in beeld.
  4. En dan de vraag van deze topmoeder: Waarmee maken we hem/haar blij? Dat is natuurlijk ook het doel van cadeautjes, dat het je blij maakt/dat je er plezier bij ervaart (en soms ook gezien weet door de ander omdat hij/zij erover heeft nagedacht, maar ik denk niet dat onze kleuters dat op het moment al zo zien 😊).

Komend tot vraag vier, realiseer ik me dat de vraag naar wat jezelf of een ander blij zou maken, wel eens tot een ander antwoord kan leiden dan de vraag wat je graag zou willen hebben. Vanaf nu probeer ik dan ook alle ouders van een kinderfeestje dat mijn jongens bezoeken steevast deze laatste vraag te stellen, maar midden in het wegbreng-ritueel in de kleuterklas, wil ik nog wel eens terugvallen in één van de andere categorieën.

Maar je raadt het nooit… als het me dan lukt om vraag 4 te stellen, krijg ik soms ook weer zoekende reacties! En dan verval ik opnieuw in een overanalyse: want als ouder of volwassene wil je weer niet hebberig overkomen omdat je iets bepaalds voor je kind of jezelf vraagt… En wanneer aan mij vraag 1 t/m 4 gesteld worden, hoor ik mijzelf ook wat ongemakkelijk antwoorden. En gelukkig ben ik dus niet de enige, want ook bij anderen hoor ik van alles aan reacties langs komen. Een greep uit mijn eigen en gehoord arsenaal:

  • ‘Ach ja, doe maar wat joh!’
  • ‘Alles is goed hoor!’
  • ‘Oh joh, het is al leuk dat hij komt.’
  • ‘Nou iets van LEGO, K’NEX, Playmobile, auto’s, teken- of knutselspullen. (Soms gevolgd door: ‘Je kan het niet fout doen.’ (Dit klinkt in mijn ogen als synoniem voor ‘Alles is goed’ volgens mij 😊).
  • ‘Nou hij houdt van LEGO, maar dat is misschien ook best duur. Dus kijk maar.'

Zucht… Wat een impliciete sociale codes allemaal in dit basisschoolleven. Ik kan voor mijn kleuters toch ook niet aankomen met: ‘Nou kijk lieve medemama, als je surft naar ‘lijstje.nl’ en dan als wachtwoord invult ‘Naam zoon gevolgd door cadeautjes’, dan kan je het daar afstrepen. Kom je er dan uit?'
Op een gepast antwoord op vraag 4, waarbij je als ouder niet hebberig maar wel duidelijk overkomt, ga ik nog even zitten broeden. Suggesties? Dáár zouden jullie mij blij mee maken!

Nieuwsbrief

Meer inspiratie, mooie momenten van oplichting, ideeën om zelf of anderen wat op te lichten, jezelf lichter te voelen of even stil te staan? Schrijf je in!

Galerij

Video

Rens licht op is een verzamelplaats voor bijzondere, verrassende, kostbare, ontroerende en stilzettende momenten van mij én jullie om elkaar te raken en inspireren met wat er toe doet.

© 2018 Rens Licht Op

Je hebt toestemming om teksten te kopieren of af te drukken voor eigen gebruik en informatieve doelen. Neem dan wel even een vermelding naar deze website op. Verveelvoudiging, distributie, commercialisatie of exploitatie door derden mag niet zonder mijn expliciete toestemming. Neem contact op met Rens via social media of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.